Mit hjem er mit slot – og her bliver jeg

Hvert år indlægges 1.500 ældre Gentofte-borgere med diagnoser, man uden de store armbevægelser kan forebygge og dermed blive på sit slot.

Rigelige mængder væske, lækker mad og motion kan holde uønskede hospitalsindlæggelser fra døren for mange ældre borgere

Selvfølgelig er målet ikke at løbe et maraton, rygcrawle i råkost og rødbedebøffer akkompagneret af et halvt lunkent vandværk! 

Men Gentofte Kommune har blandt ældre på 65+ årligt mere end 1.500 indlæggelser og altså mere end fire om dagen, som skyldes væskemangel, lungebetændelse, blærebetændelse, forstoppelse eller knoglebrud. Alle er de diagnoser, som man uden de store armbevægelser kan forebygge og dermed blive på sit slot. 

Denne uges Det gode liv handler om, hvordan man ved netop at leve det gode liv kan forebygge de slidsomme indlæggelser, som tæt på 100 procent frygter. Der skal ikke så meget til, for det handler om væske, så man ikke bliver svimmel og falder, mad, så der er kraft og energi til at bevæge sig, og bevægelse, så kroppen holdes intakt.

Indlæggelse ingen drøm

Det er meget sjældent, at vi sygeplejersker møder ældre mennesker, som drømmer om at blive indlagt på hospital! 

Tværtimod, så forsvinder ansigtskuløren, og koldsveden pibler frem på panden, når samtalen peger hen mod en indlæggelse, fordi sundhedstilstanden er ustabil. Og det er heller ikke ofte, at pårørende er begejstrede for tanken om at få deres nære indlagt. Hos de pårørende er der også et stort ønske om, at behandling og pleje kan foregå i hjemmet.

En tur på hospitalet vil næsten altid medføre, at man bliver hvirvlet ind i en anden døgnrytme, hvor man skal forholde sig til en skov af nye mennesker, som velmenende hilser goddag, inden de går i gang med at lytte, stikke, prikke, mærket og trygge på kroppen. Lydene, lyset og larmen er så markant anderledes, at det ofte fører til, at man bare har lyst til at lukke øjnene, glide ned under dynen og forestille sig, at man ligger hjemme i sin egen dejlige seng.

Lad os forebygge

Så i stedet for at helbrede, så lad os sammen forebygge! For med mere end fire daglige indlæggelser her i kommunen, kan vi godt spille pladen om vigtigheden af væske, mad og motion igen, så udsigten til en hospitalsindlæggelse kan udsættes eller måske helt aflyses.

De hyppigste årsager til indlæggelser af ældre over 65 år er lungebetændelse, knoglebrud, væskemangel og blærebetændelse. Som sygeplejersker ved vi også, at disse lidelser ofte rammer ældre, der får for lidt væske, der spiser for lidt, og som bevæger sig for lidt. For lidt af det gode giver for meget af det dårlige. Men lad os tage fat i elementerne, et for et.

Væske er livseliksir

Væske er, foruden kærlighed, livets eliksir. Kroppen kan ikke klare sig ret længe uden væske. Kommer man i underskud, svækkes immunforsvaret, man bliver svimmel, vrøvlende og sløv, og risikoen for at falde og brække f.eks. en hofte er overordentlig stor – såvel som risikoen for at pådrage sig en infektion.

Det er derfor indiskutabelt, at minimum 1,5 liter væske om dagen er bidende nødvendigt, også selvom det er koldt udenfor, og man ikke føler sig tørstig.

Når vi sygeplejersker kommer rundt i hjemmene og ser, at man allerede ved 07-tiden har hældt en kande lunken vand op og sat på køkkenbordet, så man husker at drikke den – ja, så forstår jeg godt, at det kan være svært at få væske nok.

Sæt smag på væsken

Vand er fint, men personligt synes jeg også, at postevand er lidt kedeligt, og da især, hvis det er varmt. Har du det på samme måde, så tænkt lidt anderledes. Prøv med nogle forskellige smagsvarianter. F.eks. kan man tilsætte et par citroner, appelsiner, ingefær, citronmelisse – ja, næsten alt kan tilsættes vand, både med og uden brus. 

Man kan også købe mange forskellige smagsvarianter i butikkerne – også hvis man handler via en indkøbscentral. Juice er også væske, og det samme er saft, og kan man f.eks. lide tranebærsaft, har man faktisk ydet førstehjælp til sine urinveje og dermed nedbragt risikoen for blærebetændelse. 

Hvis det knibe med hukommelsen, at huske at drikke, så skriv det ned, eller sæt æggeuret til at kime hver time og gå så til køleskabet og hent noget koldt at drikke i stedet for det så triste, lunkne vand. Væske skal ikke overstås. Væske må godt nydes. Og det må et glas vin også!

Fedt, sukker og protein

‘Ernæring’. Det lyder klinisk og kedeligt, så lad os i stedet bare kalde det ‘mad’. Mad, som smager godt og ser lækkert ud.

Igennem årene har vi sikkert alle læst om, hvad der er godt og skidt for vores krop, men man bør også mærke efter og lige vurdere, om det er rå gulerødder, skyr eller brun sovs, man egentlig har mest lyst til, hvis alternativet er ikke at spise noget. 

For, som med tørst, så svækkes appetitten også med alderen. Det er derfor vigtigt at spise det, man har lyst til, bare man spiser! Nu er der sikkert nogle, der sidder og tænker ”Ahhh, er det nu også et helt godt råd”.

Ja, det vil jeg påstå. Jeg har mødt rigtig mange skønne ældre mennesker, som foretrak chokolademousse, yoghurt og knækbrød med ost hele døgnet eller proteindrik og appelsinvand. Det sidste kan man faktisk blive 102 år på …

For det, som er vigtigt, er at få fedt, sukker og protein. Kan man så yderligere klemme lidt fiber ned, så er det rigtig godt, men det er altså ikke de rå gulerødder, der aflyser en indlæggelse.
Omkring mad, så vil jeg gerne komme med et opråb. Dæk et pænt bord, nyd din mad og ligeså vigtigt; pynt din mad. Der skal ikke mange blade persille til, før det dufter godt og ser lækkert ud.

Motion – og løse tæpper

På min ‘motionsvej’ møder jeg mange skønne ældre mennesker, som både svømmer, cykler, går, løfter vægte eller laver gymnastik. Jeg ser jer knokle med store smil og røde kinder. 

Men der er også en stor del af jer, som sidder hjemme i lænestolen eller kørestolen og kigger ud ad vinduet og lytter til radioen eller til stilheden. Det kan være skønt, men det er vigtigt at huske på, at hvis kroppen ikke bliver bevæget, så går det ud over balancen og muskelkraften, og risikoen for fald og dermed knoglebrud øges betragteligt. 

Små øvelser, som at rejse sig og sætte sig på en stol, eller at lave møllehjul med armene, bøje og strække armene, sidde på stolen og dreje godt rundt til begge sider er blot nogle af de øvelser, der kan holde kroppen i gang og dermed nedbringe risikoen for, at man i al hast skal forlade sit trygge hjem, fordi noget, der kunne være forebygget, i stedet blev ignoreret. 
Til slut vil jeg lige nævne en anden vigtigt ting: Løse tæpper! Et hjem uden tæpper er som en have uden blomster – trist og upersonligt, men pas på med løse tæpper, der ikke har skridsikkert underlag. De er knoglebrudsfarlige!

Lev det gode liv

Man skal leve det gode liv. Man skal leve efter den livsopskrift, man igennem tiden har gennemprøvet, glædet sig over og er blevet fortrolig med, uden at man på sine ældre dage skal føle, at sundhedspersonale har overtaget roret med velmenene retningslinjer. 

Det er dit liv og dit ansvar, men væske, mad og motion er lige så vigtige ingredienser i livet som to- eller flersomhed, solens stråler og mørkets ro.

Læs artiklen i Lokalavisen